2012. október 21., vasárnap

Biciklitorta



Mivel már lassan 1,5 hónapja élek a hostcsaláddal, ami a hét közben unalmas kajákat jelent, ezért már nagyon vártam apuka szülinapját, hogy jól kisüssem magam. Első körben megkérdeztem Maggie-t, hogy süthetek e, lesz e torta, de azt mondta, hogy ne aggódjak, rendelnek édeset, de ha szeretnék, előző nap úgyis 3 órán át kéne vigyázni a kicsikre, csinálhatunk közösen valami sósat. Rögtön beindult a fantáziám, és ki is találtam egy pizzatortát. Nade az élet.... Mégsem rendeltek tortát, hanem csinálhattam én valami édeset. Összedugtuk anyukával a fejünket, és kitaláltuk, hogy egy biciklibuzi bicikliszerető embernek mi mást lehetne sütni, mint egy biciklitortát. Szét is néztünk a google-on, és begyűjtöttünk pár ötletet. A történethez hozzátartozik az is, hogy egy héttel ezelőtt a londoni lány sütött egy szülinapi tortát, ami elmondása szerint sima piskótatorta volt. Megkóstolva azonban más volt, nem az a hagyományos "tojásfehérje habbá verve" állagra emlékeztetett, annál kicsit masszívabb volt, viszont nagyon ízlett. El is kértem a receptet, amit sajnos azóta sem kaptam meg, így ez az opció ugrott. Anyuka viszont ajánlott az ír szakácskönyvéből egy alap piskótareceptet, a krémet és a díszítést pedig rám bízta. Szóval eljött a szombat, nagy magabiztossággal vettem elő a szakácskönyvet, hogy mit nekem egy piskóta, 1000-szer csináltam már, de aztán rájöttem, hogy ez bizony más. Ugyanis gőz fölött kellett melegíteni a cukrozott tojásokat, és a szétválasztás fehérjére és sárgájára még hírből sem volt benne. Hmmm.... fura, sebaj, az internet a barátunk, rákerestem angolul a sponge cake-re, és meg is találtam a rejtély kulcsát: az itteni északi népek piskótatortának hívják a génoise sponge cake-et, ami teljesen más, mint a miénk. Hupsz, gasztronómiai hiányosságaim azt hiszem súlyosak, sebaj, ma is tanultam valamit. A süti pofonegyszerű, egy trükk van benne, hogy a cukrozott tojásokból kell habot verni, ami csak akkor megy, ha a cucc meleg, ezért ajánlották a gőz fölötti melegítést. A torta amúgy olyan lett, mint a londoni szülinapi torta, így megvan a recept is. És egyszerű elkészíteni, azt hiszem rá fogok kattanni :) A krém pedig a sima főzött krém lett idő hiányában, nameg nem nagyon mertem kísérletezni. A díszítést pedig az itthon található babarózsaszín-lila-babakék színvilágnak megfelelően csináltam, ez van, ha az ember fia 5 nővel él együtt, amiből 3 habos-babos kislány :D
Az arányokról pedig annyit, hogy nem ismertem a receptet, nem volt hozzá kép, így be voltam tojva, hogy mekkora lesz a torta, mivel 8 emberrel számoltam. Az eredeti recept 4 tojást írt, én 2,5x-ös adagot csináltam, így 10 tojásból készült. Ez elég volt egy nagyjából 27x15cm-es magas falú tepsire, amiből kivágtam az alapot, a nyesedéket pedig megtöltöttem a maradék krémmel, így sima sütiként funkcionált. Nem haltunk éhen :) Azért most inkább az eredeti arányokat írom, mindenki szorozza fel-le, ahogy gondolja.


Hozzávalók:
A tortához:
  • 110 g többször átszitált liszt
  • 50 g olvasztott vaj
  • 4 tojás
  • 110 g cukor
A krémhez:
  • 1/2 liter tej
  • 4 evőkanál liszt
  • 20 dkg porcukor
  • 20 dkg puha vaj
A díszítéshez:
  • ez itt a reklám helye, anyuka a kezembe nyomott egy csomag muffindíszítő Dr. Oetker mázoló tubust, amivel könnyű rajzolni, és egy üveg színes betűcukrot. De szabad a pálya :)
Elkészítés:
  1. Egy magasabb falú tepsi aljára sütőpapírt teszek (vagy egy tortaformába), az oldalát pedig kivajazom.
  2. A tojásokat összekeverem a cukorral, és kézi habverőt használva gőz fölött kevergetve megmelegítem. Vigyázni kell, nehogy túl meleg legyen, mert akkor megfő a tojás.
  3. Ha kész, átteszem egy jó nagy tálba, és azon nyomban veszem a gépi haberőt, és felverem. Ha elég meleg a cucc, szépen feljön, csak türelmesnek kell lenni (bár lehet, hogy nekem a horribilis mennyiség miatt tűnt lassúnak a folyamat)
  4. Ha kész, apránként, minimum 3 adagban óvatosan beleforgatom a lisztet. Nekem kicsit csomós maradt, néhol lisztbuborékok maradtak benne, de ez van. 
  5. Utolsó lépésként hozzáadom apránként az olvasztott vajat. Hmm, nekem azonnal lement a hab aljára, ahonnan az istennek nem tudtam felkeverni, így fogtam magam, és kézzel forgattam össze. Nem túl professzionális, de legalább nem tört össze a hab :D Amúgy más recept azt írta, hogy a vajtól összeeshet, de ez nem feltétlenül baj. Ki tudja, nekem így sikerült, és abszolút nem lett rossz.
  6. Ha kész, belezuttyintom a tepsibe/tortaformába, és mehet a 180 fokos sütőbe kb. 35-40 percre. Akkor jó, ha már megpirult egy kicsit a teteje, és a torta széle elválik a tepsitől.
  7. A krémhez a lisztből és egy pici tejből csomómentes trutyit csinálok egy habverővel, majd ha sima, hozzákeverem a többi tejet is, és megfőzöm. Ha már sűrű, leveszem a gázról, és hűtőfürdőbe teszem, mert én az a türelmetlen fajta vagyok. Ha meleg, tilos összekeverni a többi hozzávalóval, megolvasztja és kicsapja a vajat, szóval tényleg alaposan le kell hűteni! 
  8. A porcukrot habosra keverem a puha vajjal, és apránként beledolgozom a tejes-lisztes masszát. 
  9. Ha sima tortát szeretnénk, csak félbevágjuk és megtöltjük, majd bevonjuk a krémmel (amiből szerintem még marad is), én azonban biciklitortát csináltam, így kivágtam egy pillangó alakot, és ezt vágtam félbe, töltöttem meg és vontam be. A nyesedékeket is félbevágtam, és megtöltöttem a maradék krémmel.
  10. A díszítőizével meg a cukrokkal lányos színvilágú tortát varázsoltam hostapukának. Hát izé, azért egy virágtorta biztos szebb lett volna, de legalább finom volt, mindenkinek nagyon ízlett.
Hupsz, kimaradt egy r betű....

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése